.

Корисні посилання

 

 

Календар свят і подій.










Головна arrow Соціальна сфера arrow Соціальна реабілітація дітей-інвалідів arrow Психологічний супровід реабілітаційного процесу дітей-інвалідів
Психологічний супровід реабілітаційного процесу дітей-інвалідів
24.10.13
        Особливі діти, яким від народження або внаслідок хвороби дістались ті чи інші вади фізичного та розумового розвитку,  потребують значних зусиль з боку батьків та спеціалістів медичних закладів, соціальних служб в забезпеченні  соціалізації та інтеграції в нормальне життя суспільства. Свою роль в цьому відіграє і психолог.
      Психологічна служба в КУ «Охтирський міський центр соціальної реабілітації дітей-інвалідів» виконує кілька важливих задач. Перш за все, психолог проводить діагностику розвитку дитини і здійснює аналіз можливостей, визначає ступінь порушення психічних функцій. Обстежується  пізнавальна діяльність, емоційно-вольова сфера, моторика. У ході супроводу виявляється, як хвороба впливає на загальний розвиток дитини і чи можливо знизити наслідки первинного дефекту.  В результаті такого обстеження, психолог розробляє напрямки корекційно-розвивальної роботи і дає рекомендації батькам стосовно розвитку і виховання сина чи доньки. 
      Види корекційної роботи з дітьми, що мають особливі потреби , різноманітні і залежать від задач реабілітації конкретної дитини. Найчастіше використовується психогімнастика – рухливі вправи в музичному супроводі, які дають можливість зняти психоемоційне напруження і створити позитивний спокійний настрій. Такі ігри також допомагають малятам з невпорядкованою поведінкою. У легкій, ненав’язливій формі вони вчать концентрувати увагу на своїх діях, дослухатись до вказівок дорослого, отримувати радість від своєї активності.
      Корекція пізнавальної діяльності – процес складний і довготривалий. Його форми напряму залежать від актуального стану вихованця. Малята з складними формами ДЦП на початку потребують стимуляції розумової діяльності і формування найпростішої предметної компетентності: взяти іграшку, віддати її на вимогу, проводити найпростіші маніпуляції з предметами. 
     У корекцію пізнавальної діяльності входить пробудження цікавості до знань, інтересу до оточуючого світу. Часто хвороба настільки захоплює всі сили дитини, що простий рефлекс орієнтування «А що це таке?» не може отримати підтримки і поступово втрачається природна цікавість маляти, навколишній світ звужується до малесенького п’ятачка. Розширити цей простір, ввести в нього нові стимули, звуки і відчуття – пряме завдання психолога. 
      У вирішенні цього завдання дуже допомагає спеціально обладнана сенсорна кімната центру реабілітації.  М’які пуфи, сухі басейни, спеціальні прилади з різноманітними звуковими і світловими ефектами допомагають стимулювати розумову діяльність малюків, вносять в їх життя нові звуки, тактильні і зорові враження. Крім того, сенсорна кімната має великі можливості в знятті м’язового і психологічного напруження, котрі інколи є набутими, а часто вони є складовою хвороби дітей з особливими потребами.
     Психологічна підтримка дітей-інвалідів та їх батьків є одним із найважливіших аспектів роботи психолога Центру. Важко зрозуміти ту гамму негативних емоцій, котру переживає людина, для якої такі прості речі, як можливість вільно рухатися, розмовляти є надзвичайно складними. Діти з особливими потребами часто страждають від соціального вакууму, коли хвороба закриває їх в чотирьох стінах і не дає можливості нормально спілкуватися з однолітками. Така ізоляція може бути повною, може бути частковою, але завжди переживається  болісно і травмує свідомість. 
      Страждають діти і від жорстокості навколишніх. «Ти мене любиш?» - запитала дівчинка під час знайомства з психологом. На перший погляд, питання до незнайомої людини не цілком доречне. Але це тільки на перший погляд. Згодом  виявляється цілий пласт незаслужених образ, котрі ранять маленьке серце тяжче за постійну необхідність пити ліки, терпіти ін’єкції  і крапельниці. 
     Жорстоке ставлення ровесників, насмішки, образи над особливою дитиною нам дорослим здаються  чимось неприродним і несумісним з нормальним вихованням. Але на жаль, воно є і це дуже прикро. Психологу доводиться разом з батьками витягувати такі своєрідні колючки болю з дитячих сердець, навчати їх справлятися і з цими проблемами. 
      Потрібно зрозуміти, що жодна фізична чи розумова вада, жодна хвороба не стосуються здатності переживати звичайні людські емоції. Інтенсивність емоційних переживань однакова у всіх. Особливі діти так, як і інші, відчувають біль і образи, страждають від відсутності прийняття і ласки. Головні людські якості: доброта, доброзичливість, вміння радіти життю, спілкуванню з іншими людьми не залежать ні від фізичного розвитку, ні від інтелекту, а тому діти з обмеженими можливостями заслуговують такої самої поваги і уваги, як і всі інші. Це потрібно пам’ятати дорослим, і про це необхідно розповідати  дітям. 
      Наступним завданням роботи психолога в реабілітаційному центрі є допомога в соціалізації, входженні в доросле життя, виборі професійної діяльності. Тут потрібно працювати не тільки з дітьми, а і з їх батьками. 
      Інвалідність – це, можливо, особливий спосіб життя, але не вирок професійній самореалізації. Багато відомих і успішних людей мають за плечима не просто тяжку хворобу, а й справжню інвалідність, але вони змогли, зуміли досягти успіху в житті і професії. Наприклад, всім відомий залізний Арні – Арнольд Шварценегер – спортсмен, актор, а віднедавна політик і губернатор не найменшого в США штату Каліфорнія, в своєму анамнезі має тяжку спадкову хворобу суглобів. Внаслідок неї, вони набувають надмірної гнучкості, спричиняють травми м’язової тканини і зрештою приводять до повної нерухомості. Єдина можливість цього уникнути – це зміцнити м’язи тренуванням так, щоб м’язовий каркас  тримав хворі суглоби, як  в гнізді. Прийшовши у спортзал кволим безпорадним юнаком, Арнольд Шварценеггер завдяки своїй наполегливості і волі зміг досягнути надзвичайних результатів.
     Шварценеггер – не єдиний, хто досяг значних успіхів у кар’єрі, не дивлячись на проблеми зі здоров’ям.  Відомий український модельєр Сергій Єрмаков, вишукані сукні якого так захоплюють саму Мадонну, має зір 5%. І таких прикладів безліч. Так, особливим людям доводиться докладати набагато більше зусиль для того, щоб досягти своєї мрії, але позитивний результат більше ніж можливий. 
     На жаль, інваліди часто живуть ніби в паралельному світі. І не можна сказати, що на сто відсотків – це вина нашого суспільства, законодавства, чи ще чогось. Дуже часто особливі люди мають багато психологічних бар’єрів, так само як і їх батьки. Жаліючи і оберігаючи дітей від не лагідного до них світу, люблячі мама і тато  намагаються створити для них своєрідний безпечний закуток, який, на жаль, перетворюється на вакуум. А в той час можливості професійної реалізації є. Розумова діяльність дозволяє заробляти на хліб тоді, коли тіло працює не так, як хочеться. Адвокат, юрист, вчитель, викладач, економіст, бібліотекар, письменник, сценарист, артист - ось неповний перелік професій в котрих успіху досягли люди з обмеженими можливостями. Наполегливість, віра в свої сили, праця і те, що вони не піддавалися  відчаю, допомогло їм успішно реалізуватися в професії і знайти своє місце в житті.
       Не варто втрачати надії і людям, які мають добру фізичну форму, але складні інтелектуальні задачі їм не по силах. Існує багато фізичної роботи, в тому числі і висококваліфікованої, в якій можна досягти добрих результатів і мати можливість заробляти собі на хліб
       Наступна форма роботи психолога з особливими дітьми – це психологічна терапія. Давно відомий той факт, що думка – річ цілком матеріальна. Якщо ми будемо вважати свій стан безнадійним – так воно і буде. Якщо ж ми налаштуємося на здоров’я – все може змінитися на краще. Тому важливо, щоб у свідомості кожної дитини сформувалася  позитивна перспектива. Психолог її створює за допомогою спеціальних вправ і психологічних технік. 
       Психологічне консультування – особливий вид роботи спеціалістів психологічної служби, який допомагає передати потрібну інформацію батькам в формі рекомендацій, а також в тандемі з клієнтом працювати над вирішенням їх особистих проблем, покращення сімейного мікроклімату.
     

 
< Попередня   Наступна >

 

Надіслати електронне звернення Надіслати електронне звернення
Надіслати електронне звернення


Оголошення

За пропозицією голови постійної комісії  засідання постійної комісії з питань містобудування, регулювання земельних відносин та охорони навколишнього середовища перенесено на 24.10.2018 о 15:00 год.
Детальніше...
 
Відділ освіти Охтирської міської ради оголошує про проведення конкурсу  на посади педагогічних працівників комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр Охтирської міської ради Сумської області», що знаходиться по вул. Шевченка, 60
 
Графік проведення засідань постійних комісій на жовтень 2018 року
Детальніше...
 
Графік прийому громадян депутатами Охтирської міської ради з 22.10.2018 по 28.10.2018

Детальніше...
 
6 листопада 2018 року відбудеться «Перший міжнародний ярмарок грантів для бізнесу ». Це перший в Україні захід на якому зберуться представники найвідоміших фондів та презентують діючі грантові програми, які є доступними для українського бізнесу. 
 
РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ЧЕРГОВОГО ЕТАПУ ЕЛЕКТРОННОГО ДЕКЛАРУВАННЯ